2016. július 1.

Savon de Marseille

Éppen dúl a fociőrület, a magyar válogatott váratlan sikere miatt EB-lázban ég még az is, akit épp hogy a világversenyek döntői meg tudnak mozgatni. Nekem pedig már úgyis szappanozhatnékom volt, és épp egy igazi Savon de Marseille-re fentem a fogam, amikor -mit ad isten- pont Marseille-ben egy szép döntetlent sikerült játszanunk Izlanddal. Nahát jobb apropó nem is kellett... nem mintha máskor annyira kellene :) Persze mindenki ismeri ezt a típust, lassan évtizedek óta mindenféle színben-illatban kínálják az ajándékboltok, az igazi azonban nem ilyen. Az eredeti, tradicionális marseille-i szappan semmi másból nem készül,
csak olívaolajból, tengeri növényekből készített hamulúgból, és Földközi-tenger vizéből. Ezeket mind beleöntik egy bitang nagy (kb 8 tonnás) üstbe, és 10 napig hagyják összerottyanni. Ezután hatalmas, 5 vagy 20 kilós tömböket vágtak belőle. Ebből azért már alább adtak, de a hagyományos gyárak ma is 600g-os tömbben árulják.
Manapság éles vita folyik a Marseille környékiek és a többi, egyébként a hagyományos receptet követő szappankészítő között, hogy a név használatára ki lehet jogosult. Remélem, egy ilyen kis blog bloggerére nem haragszanak meg a kölcsönzésért :) Szóval nekem természetesen sem tengeri növényből készült hamulúgom, sem tengervizem nincs, de mégcsak tonnás üstöm sem. Viszont van szűz olívaolajam és tengeri sóm, meg persze számológépem, így pont olyan töménységű folyadékot használtam, mint amilyen a Földközi-tenger maga. Ha már nem lehet minden tökéletesen egyező, legalább meleg eljárással készült, az olívaszappanok valahogy ezzel a módszerrel annyival jobbak, és így lesz valami különleges illatuk. Icipicit, bevallom, csaltam: azt a szép sötét színt szerettem volna legalább megközelíteni,
ezért kevés hennaport tettem bele, ami hát kb. szublimált. Azt a nagyon sötétet egyébként sem tudom, hogy érik el... szerintem benne marad a hamu, vagy odakap az üstben két hét alatt párszor, de hogy az olajbogyó színéhez semmi köze, legalább ebben biztosak lehetünk :) És mivel ez nem mosószappannak, hanem piperének készült, nem hagyhattam illat nélkül: francia parfümök világát idéző Moschus illatolajjal illatosítottam. És persze, ha nem igazi kocka, igazi körpecsét, legalább egy felirattal elláttam :)

Traditional soap of Marseille
Actually I don't have cauldron, see water and sea plant ash, like old soapmasters. But I could use sea salted water in a concentration like Mediterranean Sea, and pure olive oil. And did HP! I really love how olive soap come out with HP, they've got a special, delicate scent, and much better quality. I wanted te reach that traditional olive-like colour so I used some henna powder, and scented it with a parfume-like fragrance oil named Moschus. I had a mould that recalls those enormous blocks. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése