2014. november 12.

Karácsony, vásár, forraltbor - szappan

Azt hiszem, mindent el is mondtam.
Na jó, azért nem mindent :) Az ünnepi kollekció vásári hangulatot idéző darabja (jó, tudom, lesz forrócsokis is) kicsit a giccsessége miatt is kiérdemelte a jelzőt. Ennél a szappannál azt tűztem ki célul, hogy ezúttal nem lesz olyan f.s-barna, mint minden piros gyümölcsös dolog a Lye Monsterrel való találkozás után. Ez azért nagy kihívás, mert a piros szín alapból kékes lilává változik, ha a pH savasból semlegesbe, majd lúgosba vált. Amikor pedig megmarja a lúg, bizony nehéz lesz azt a rút barnát bármivel is elfedni, de én úgy gondoltam, megkísérlem.
Először azt terveztem, hogy vas oxid alapú pigmentet vetek be, de féltem, hogy túl mesterkélt árnyalata lenne. Akkor már nagyobb esélyem van a vörösbor bordóba hajló pirosát a festőbuzér por mályvás pirosas színével elérni. Nos, bátran állíthatom, az eredmény közepes lett: nem tök barna, de többek közt a növény nem éppen visszafogott adagolásának köszönhetően annyira sötét, hogy pont nem látszik a mályvaszín. Még szerencse, hogy nem a színre építettem a dizájnt. A tintás szappanformákból a gyümölcsöket választottam, hisz ez illik a hangulathoz.
És hogy miért forralt bor? Mert így lesz ünnepi. A szőlő és a fűszerek motívuma minden ponton visszaköszön. A bor előkészítése során - ellentétben a forralt borral - teljesen felforraltam, és főztem is egy keveset, hogy elillanjon belőle az alkohol. Vele főtt szegfűszeg, szegfűbors és koriander, majd hűlés közben - Emőke tanácsát követve - apránként szódabikarbónát adagoltam hozzá, hogy semlegesítsem a savtartalmát. Ekkor vált sötétlilává, szinte indigó szerűvé a színe. Az olajok közül az olíva és a kókusz mellett főszerepet kapott a szőlőmagolaj. Hogy még gazdagabb legyen, sheavajat és ricinusolajat is adtam hozzá, és kacsazsírral fűszereztem, egyfajta szüreti utánérzésképpen. A rengeteg ásványi anyagot tartalmazó szőlőmagliszttől a szappan enyhén radírozni, masszírozni fog fürdés közben. Az illat mi lehetne más: fahéj és narancs illóolaj. Tápláló, gazdag, gyengéd, téli estés hangulatú.

Mulled wine soap 
A Christmas Fair feeling in a soap. The essential additives in a wine soap are: grapeseed oil, red wine, spices: clove, allspice, coriander, and grape seed flour, that is gently scrubbing. The wine was prepared before adding the lye: I boiled it, and added some baking soda to neutalize the pH. The other oils are olive, coconut, shea, castor and duck fat: as a memory of vintage. I wanted to reach a less brownish colour, like the wine usually becomes, so I added a big amount of madder root, because of its mauve/red... well... half the battle. Scented with cinnamon and orange EOs.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése