2015. május 8.

Sárga pelyhes kislibák tipegnek a réten át...

Nem is libák, virágok,
sárga a bóbitájok.

Gyenge száruk imbolyog,
sárga szemük mosolyog.
Tityegnek és totyognak,
majd a földre potyognak.

S pár nap múlva, mily csoda!
Fehér lett a bóbita.
Tolla nőtt a virágnak,
könnyen indul világnak.

(Gazdag Erzsi: Pitypangok)

Valami ilyesmi hangulat fogott el, amikor megláttam, hogy sárgul ki a hátsó kert. Annyira vidám lett a sok pitypangtól, nefelejcstől, százszorszéptől, hogy öröm volt kimenni. Szerencsére bőven volt virág ahhoz, hogy ne szomorodjon el, ha levágok néhány fejet. Ezeket olajba tettem, és vártam lelkesen, hogy végre szappan lehessen belőle.
Amikor eljött a napja, még néhány fejet szedtem, hogy egy részéből teát készítsek, a másik felét pedig csak úgy elkeverjem a masszában. Legfőképpen az motivált, hogy a kartársak képeinek tanúsága szerint álomszép sárga szappan kerekedik belőle. Míg vártam a macerátum érését, utánaolvastam a pitypang felhasználási módjainak. Emésztési problémákra, vizelethajtásra, vértisztításra belsőleg, ízületi panaszokra külsőleg használták. Ami nekünk fontos, hogy többek közt gyulladáscsökkentő hatása miatt a durva, repedezett, vagy problémás bőr ápolására ajánlják. Ennek megfelelően úgy válogattam tovább a többi összetevőt, hogy arctisztító szappan legyen belőle.
Az olajokat nem lihegtem túl, főleg azért, mert az olívaolaj nyert sárga színét nem akartam elnyomni, így nagy arányban hagytam. Mellé választottam kókuszolajat, disznózsírt, kifejezetten mert régóta ismert ható és vivőanyag egyben, neem olajat, és ricinusolajat. A pitypang szirmok teája visszafogott színű, egészen addig, míg lúg nem kerül bele, ugyanis ekkor ő is élénk napsárgára vált. Mézet adtam hozzá bőrlágyító hatása miatt, és kurkumát, mert pórustisztító és faggyútermelést szabályozó hatást tulajdonítanak neki. A vele színezett masszát tölcsér technikával és egy evőpálcikával kevertem az alaphoz. A geránium és lime illóolaj szintén problémás bőrre való, kiegyenlítő olajok. De nem csak ezért választottam őket, hanem mert jól illenek ehhez a vidám, sárga, kerek, nőies világhoz.
A minta mellett nem mehetek el szó nélkül, pedig most kis híján elfelejtettem. Kis csoportunkban egy szép rajzos szappan elkészítési módján tanakodtunk. Én arra szavaztam, hogy manuális megoldás is működhet a szappanra áthelyezendő minta megalkotására. Persze ezt az ötletet azonnal át is kellett ültetni a gyakorlatba. Fogtam az öntőforma bélelésére használandó sütőpapírt, és telerajzoltam a témához illően pitypang vektorokkal. Ha nagyon rá akarjuk fogni, miután grafit ceruzát használtam, így szenes is lett a szappan :) Kicsit aggasztott szegény Radnóti utolsó verseinek a megmenekülése mögötti kémiai magyarázat, de nagyon reménykedtem. Biztos ami biztos a formából kiszedés után kívülről megfújkáltam alkohollal is a papírt, és még pár órát állni hagytam. Szerintem elsőre egészen bájos lett! Legközelebb más rajzeszközökkel is fogok tenni egy-egy próbát, hogy hangsúlyosabb legyen a minta. És talán akad majd olyan módszer, amitől tartósabb is lesz, mert ennek kb. egy fürdést jósolok.
Fogadjátok szeretettel ezt a vidám, bohókás, nyári szappant!

Dandelion soap with tattoo 
This lovely yellow soap is made of dandelion infused olive oil, dandelion tea, and petals. Since it is known as a remedy for problematic skin, I have chosen ingredients to be useful in a face purifier soap: coconut oil, lard, neem and castor oils beside the high amount of infused olive oil. Added honey as humectant and turmeric in the swirls. Scented with geranium and lime EOs. The pattern was drawn with graphite pencil on the surface of the lining paper. This was the first attempt to "soap tattooing" or what. I like it.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése