2013. március 2.

Idegen toll

Azért a cím, mert ez az első, és reményeim szerint az utolsó alkalom, hogy nem a saját kezem munkájáról írok, és még képet is lopok hozzá. A szappanosok vágyai netovábbja, minden receptek őse, a szépség forrása - legalábbis ezeket állítja róla az összes létező irodalom - az Aleppo szappan lesz a téma.
A feltételezett tények:
- Kleopátra és Zenóbia is ezt használta
- az első keményszappan, melyet írott források említenek.
Mindent tud, amire a bőrünknek és a hajunknak szüksége lehet. Ellenszere allergiának, ekcémának, érzékenységnek, pikkelysömörnek, késlelteti a bőr öregedését, visszaadja egészséges színét, rugalmasságát, megállítja a hajhullást, gyógyítja a gombás, korpás fejbőrt.
Kétezer éve ugyanúgy készítik Szíriában, kizárólag olívaolaj és babérolaj felhasználásával. Hagyományosan meleg eljárással állítják elő, és még kimondani is fáj: minimum egy, de akár 3-5 évig(!) is érlelik az eredetit. Ember legyen a talpán, aki ezt ki tudja várni, de ez a látvány megéri. Itt tudtok megnézni néhány lenyűgöző képet a gyártásról, további infókkal fűszerezve, itt pedig egy meghökkentő videót. Hát igen... nálunk jobbára lányok foglalkoznak ilyesmivel.
Addig bűvöltem a nevet, olvasgattam a receptet és a hatását, és nézegettem a képeket, amíg engem is utolért a szerelem. Úgy vettem észre, valamennyi szappan-blogger ugyanígy jár. :) Közös tulajdonsága ennek a kreatív közösségnek, hogy állandóan azon agyal mindenki, hogyan lehetne egy receptet feldobni, újragondolni. Szinte törvényszerű ezek után, hogy az Aleppo szappan is erre a sorsra jut. Oka ennek egyrészt az, hogy manapság inkább hideg eljárásban gondolkodunk, de legalább ekkora súllyal bír a babérolaj borsos ára. Nagyon elszántnak kell lenni, és nagyon tutira menni, hogy valaki az eredeti összetevőkkel dolgozzon. Egyszer én is biztosan így teszek, addig pedig előkészítettem és érlelem a felturbózott hamis verzió összetevőit.
(Források: Wikipedia, Lukrécia kencéi-Freya, kép: natur-lädchen.de)

1 megjegyzés: